Tips voor afvalscheiding op het werk
We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen en het wordt steeds een belangrijker onderwerp: afval scheiden. Binnen een huishouden kun je dit gemakkelijk realiseren maar hoe zit dit eigenlijk met het bedrijfsafval? Ook bedrijfsafval kun je op een effectieve manier van elkaar scheiden zonder dat dit veel extra tijd of werk kost. Met een aantal aanpassingen kunnen jij en je werknemers schoner en duurzamer werken. Dit is natuurlijk goed voor het bedrijf, maar ook voor de omgeving! Welke belangrijke tips voor afvalscheiding kunnen wij jou geven?
Breng in kaart welk afval voorkomt binnen jouw bedrijf zodat je een duidelijk plan van aanpak kunt maken. Welke stoffen of materialen worden er binnen het bedrijf weggegooid?
Voor afvalscheiding binnen een bedrijf kunnen wetten en regels gelden. Bekijk daarom goed of er mogelijke regels zijn die van toepassing zijn op de afvalverwerking binnen jouw bedrijf.
Waarom is afvalscheiding zo belangrijk?
Wanneer je een overzicht hebt van de hoeveelheid afval en de soorten afval kun je hiervoor verschillende inzamelingspunten creƫren. Het is van belang dat de inzamelingspunten op logische plekken staan. Afhankelijk van het soort afval zijn er diverse mogelijkheden om afval op te slaan. Veel bedrijven kiezen ervoor om een rolcontainer te huren voor hun bedrijfsafval. Dit is een gemakkelijke en effectieve manier van afvalscheiding op het werk. Een rolcontainer huren bedrijfsafval levert namelijk meerdere voordelen op. Zo kun je een afvalcontainer huren die precies aansluit op de wensen van het bedrijf en weet je daarnaast zeker dat het goed geregeld is.
Maak het tot slot duidelijk en overzichtelijk voor je werknemers om fouten te voorkomen. Te veel afval in de verkeerde container kan er namelijk voor zorgen dat het afval niet meer te gebruiken is voor hergebruik. Er heerst vaak nog veel twijfel over welke container precies de juiste is. Om fouten te voorkomen kun je bijvoorbeeld werken met gekleurde containers, pictogrammen of borden met meer informatie bij de verzamelpunten.